AUTHOR'S WORDS

Assalamualaikum wbt. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.


Note - These stories are not related to anybody. Kalau ada yang sama, tak disengajakan. Hohoho. 100 percent from my thoughts, my imagination. Copy right reserve goes to me. :) Nama dan watak, fictions. I got the photos from Google before I'm using it as my novels' cover. Thank you and credits to the owners of the pictures. :)

21, a daughter, a little sister. And I have a big dream :')

Selamat membaca~ ;)

Friday, February 1, 2013

Hadirnya Cinta Terindah 19


Nota kaki beruang DL - Salam semua! Hi. HAHA. Sekian lamaaaa! Baru sekarang ada entry HCT. DL tak semangat nak menaip. Actually, kritikan tu pembakar semangat untuk someone tu terus berkarya. Ini serius. DL pun tak tau sama ada in the future DL still menulis dekat blog ni or tak. Sebab macam takde sokongan. Entah la. Haha. And sorry, maybe chapter kali ni tak berapa best. Semangat DL terbang dibawak angin! HAHA. Anyway, enjoy!



BAB 19

IMRAN menyelak satu demi satu helaian kertas yang dikepilkan di dalam sebuah fail yang baru diterimanya. Walaupun kertas itu betul-betul berada di depan matanya, fikiran jauh melayang entah ke mana. Haruskah dia berhenti berharap dan berhenti menanti sesuatu yang belum pasti? Mungkin juga.

Fail yang dipegangnya ditutup. Bingkai gambar yang terletak di atas meja dicapai. Ibu jarinya menggosok-gosok permukaan kaca itu dengan perlahan. Zara. Zara. Zara. Tidak pernah nama itu lekang dari bibirnya. Perasaan yang hadir di jiwanya selama ini begitu indah dan mengasyikkan. Namun, ada juga rasa perit dan pedih yang dirasakan.

Mungkin dia perlu menamatkan semua ini. Dia harus belajar melupakan Zara. Dan itulah yang dipinta oleh gadis itu. Mungkin dia akan merana sedikit memandangkan dia baru di peringkat pertama untuk melupakan Zara. Bukan sedikit, banyak. Kali ini dia harus benar-benar melupakan Zara. Bukan untuk sementara, namun selamanya. Jika dia bakal terserempak dengan Zara pada masa akan datang, dia harus belajar tersenyum. Mungkin juga dia terpaksa berpura-pura tidak mengenali Zara. Ya, dia akan melakukan apa sahaja yang dipinta Zara.

Adakalanya dia sudah berasa penat. Penat mengejar dan menagih cinta Zara. Dia sudah jemu apabila berkali-kali dia ditolak Zara. Dia juga punya perasaan. Namun Zara sering tidak mengambil tahu apa yang dirasakannya. Apatah lagi memberikan ruang untuk dia mengisi tempat di hati Zara. Namun, jauh di sudut ruang hatinya yang paling dalam, dia masih menunggu Zara. Rasa jemu, penat, lelah dan kesalnya ditolak ke pinggir hati. Berharap agar ada ombak yang bakal menghanyutkan rasa itu semua dari dalam jiwanya.

“Bila cinta tu ada dengan kita, kita rasa happy. Tapi, bila kita kejar cinta tu and cinta tu asyik lari, diri kita jugak yang merana. Pernah ke cinta tu fikirkan fasal kau? Kenapa kau yang asyik fikirkan tentang ‘dia’? Loving someone can make you happy. Being loved by someone makes you feel precious.. But loving and being loved are totally different,” ujar Nizam suatu ketika dahulu.

“If kau dah tak boleh nak coupe dengan tu semua, stoplah. Keep calm. Kau layak dapat someone yang ikhlas sayangkan kau,” sambung Nizam lagi.

Andainya ini sahaja caranya untuk dia membahagiakan Zara dan membiarkan hatinya bebas semula, dia akan belajar melupakan Zara. Bukan untuk sementara, tetapi buat selamanya. Bingkai gambar yang dipegangnya diterbalikkan lalu diletakkan ke dalam laci meja sebelum menutup kembali laci itu. Selamat tinggal Zara, bisik Imran dalam hati.


“THANKS, Zarif. Thanks for making our parents’ dream comes true.”

Kata-kata Aqilah bagaikan belati tajam yang menghiris hatinya. Kini, dia melihat Aqilah sebagai orang lain. Bukan lagi Aqilah yang dulu. Aqilah yang menjadi sahabat karibnya.

“Aku pun tak tahu sama ada kau terima cadangan parents kita sebab nak jadikan impian tu nyata ataupun memang kau sengaja nak aku jadikan kau isteri aku,” ujar Zarif serius.

Zarif berdiri sambil bersandar pada Toyota Rush yang dipandunya manakala Aqilah berdiri lebih kurang satu meter daripadanya. Mereka berdua menebarkan pandangan ke permukaan tasik yang terbentang luas di hadapan mata. Kedua-dua belah tangannya berada di dalam saku seluar sambil menunggu jawapan Aqilah.

Aqilah tersentak apabila mendengar kata-kata Zarif. Senyum yang tadinya sedang mekar di bibir hilang serta-merta.

“Apa maksud kau?”

“Aku rasa aku pernah beritahu kau fasal that girl. The girl.. kawan aku. Kawan yang cairkan hati aku untuk belajar terima someone apa adanya dia. Tapi kenapa kau still ajak aku kahwin? Aku rasa pelik.”

Aqilah membuang pandang. Jari jemarinya digenggam kuat. Buat kali pertamanya dalam hidup, dia dapat merasakan dia mementingkan diri. Demi rasa kasihnya terhadap Zarif, ayat ‘kehendak keluarga’ dijadikan perisai. Dia tahu Zarif mementingkan keluarganya lebih dari dirinya sendiri. Dan dia tahu Zarif akan menunaikan ‘kehendak keluarga’ itu kerana tidak mahu mengecewakan orang tuanya.

“Aku tak ada pilihan, Zarif. Aku cuma nak bahagiakan Ibu dengan Ayah aku je,” ujar Aqilah, cuba mengawal nada suaranya. Cuak juga dia apabila berdepan dengan Zarif yang serius seperti ini.

Zarif menggelengkan kepalanya.

“Okay, kita kahwin. Tapi setiap pengorbanan ada harganya. And aku kahwin dengan kau pun sebab family aku. Bukan sebab lain,” ujar Zarif lagi.

Aqilah terdiam seketika. Sorry Zarif, aku terpaksa. Mungkin je caranya untuk kau pandang aku lebih daripada seorang kawan, bisik Aqilah dalam hati.


ZARA bangun dari tempat duduknya dan melangkah keluar daripada pejabatnya. Kelihatan pintu bilik Zarif tertutup rapat. Zara masuk semula ke dalam pejabatnya sebelum duduk seperti tadi. Fikirannya menerawang memikirkan Zarif. Sudah hampir sebulan dia tidak bertegur sapa dengan Zarif.

Besar benarkah salahnya sehingga dia tidak dilayan oleh Zarif seperti sebelumnya? Zarif sahabatnya, sudah tentu dia tidak suka melihat sikap tidak endah Zarif terhadapnya.

Sehelai kertas bersaiz A4 dan pensel mekanikal dicapai, lalu dia memulakan kerjanya dengan membuat kira-kira seperti biasa. Baginya, dia dan Matematik adalah sahabat baik.

Sedang dia menyiapkan kiraannya, interkom di hadapannya berbunyi. Segera tangan kirinya menekan butang yang ada pada badan alat komunikasi itu.

“Sorry, Cik Zara. Err.. Tuan Irshad panggil Cik ke bilik mesyuarat sekarang,” kedengaran suara Amani membawa pesanan Tuan Irshad jelas kedengaran di hujung talian.

Zara mengurut kepala.

“Okey, Amani. Kejap lagi saya sampai,” balas Zara.

Mengapa pula Tuan Irshad ingin berjumpa dengannya? Kertas-kertas yang berada di atas meja, disusun lalu diletakkan ke tepi. Pen-pen dan juga pensel yang digunakan diletakkan ke tepi. Zara bangun lalu bergerak ke pintu.

Tiba sahaja di bilik mesyuarat, dia mengetuk pintu. Terkuak sahaja pintu, kelihatan semua pekerja lain berada di bilik itu, termasuk Zarif. Zara mengatur langkah mendekati meja sebelum duduk di salah sebuah kerusi, dekat dengan Amani. Zara menjeling apabila anak matanya menyapa wajah seseorang.

“Semua dah ada. Saya nak kenalkan sekaligus. Ini anak saya, Ryan Fahmi. Encik Ryan akan kerja dengan kita untuk cari pengalaman. InsyaAllah, Encik Ryan akan mengambil alih tempat saya bila tiba masanya. Ryan, itu penolong ketua juruteknik, Zara Sofea.”

Ryan tersenyum apabila mendengar kata-kata bapanya, Tuan Irshad. Dia menundukkan kepalanya sedikit semasa diperkenalkan oleh bapanya.
Di suatu sudut pula, Zara hanya membeku di tempat duduk. Tuan Irshad ayah kepada Ryan? Ryan Fahmi bin Irshad. Zara menarik nafas panjang. Wajah tanpa perasaannya masih ditayang. Zara yang dingin sudah kembali semula.

“Saya harap anda semua boleh beri saya tunjuk ajar. Kalau ada yang silap, tegurlah saya,” ujar Ryan, penuh berhati-hati.

Sejak bila pula si mangkuk ayun ni pandai bersopan-santun? Ataupun sengaja berpura-pura di hadapan bapanya? Zara membuang pandang apabila anak matanya bertaut dengan renungan Ryan.

“Encik Ryan, it has been awhile since our last meet. Let me guess. About three years?”

Ryan tersenyum mendengar kata-kata Zarif. Dia bergerak ke arah Zarif sebelum berjabat tangan dengan jejaka itu. Dia menganggukkan kepalanya.

“Jadi, kamu berdua ni dah lama berkenalanlah?” soal Tuan Irshad kehairanan.

“Ya, Papa. Kami study sama-sama dekat STAR College dulu,” balas Ryan.

Tuan Irshad tersenyum. Mudahlah sedikit kerjanya memandangkan rakan Ryan bekerja di syarikat yang sama.

“Cik Zara pun dari STAR College jugak,” ujar Tuan Irshad.

Zara hanya berdiam diri. Dia hanya menganggukkan kepalanya seperti burung belatuk. Pandangan matanya melekat pada permukaan meja. Dalam banyak-banyak tempat dalam dunia, mengapa di sini juga dia bekerja? Mengapa perlu dia bertemu lagi dengan Ryan? Stress!


IMRAN berjalan mendekati katil seorang pesakit kanak-kanak yang sedang terlantar. Selesai sahaja membuat round up di bahagiannya, hati Imran tergerak untuk memasuki bahagian menempatkan pesakit kanak-kanak. Dia duduk di kerusi yang diletakkan di sisi katil.

Dania Marissa. Itu nama yang digantung pada kaki katil yang dihuninya. Usianya baru sahaja enam tahun. Kulitnya putih melepak dan memiliki wajah yang sangat comel.

“Hai, Dania Marissa!” tegur Imran dengan senyuman.

Dania yang tadinya sedang leka menonton televisyen yang disediakan di dalam bilik itu berpaling. Kanak-kanak comel itu tersenyum ceria apabila disapa Imran.

“Hai, doktor!” balas Dania semula.

Imran tersenyum.

“Doktor panggil kita Icha la. Jangan panggil Dania Marissa. Kita dah biasa orang panggil kita Icha,” petah si Dania berkata-kata.

Imran tertawa kecil apabila mendengar Dania membahasakan dirinya sebagai ‘kita’. Pipi Dania dicubit perlahan.

“Icha sorang-sorang je ke? Mana emak? Ayah?” soal Imran sambil mencapai fail yang diletakkan di sisi katil Dania. Leukimia?

Dania menggelengkan kepalanya beberapa kali.

“Papa teman Mama balik, ambil baju Mama,” ujar si kecil.

Imran menganggukkan kepalanya. Kasihan Dania. Kecil-kecil lagi sudah mengalami penyakit yang serius begini. Butir-butir yang ada pada fail itu dibaca Imran. Specialist in charge, Doctor Muhammad. Doktor Muhammad merupakan seorang pakar kanser yang sangat terkenal di kalangan doktor-doktor lain, termasuklah di kalangan pakar bedah ortopedik, neurologi, kardiologi dan juga doktor-doktor pakar lain di hospital tersebut. Begitu juga dengan pakar-pakar dari hospital lain. Doktor Muhammad sangat disegani oleh doktor-doktor lain.

“Seronok tak duduk sini?” soal Imran. Fail tadi sudah diletakkan ke tempat asalnya semula.

Dania menggelengkan kepalanya dengan mulut yang memuncung panjang.

“Kenapa tak seronok pulak? Icha boleh kenal ramai kawan,” ujar Imran, cuba menyelami hati anak kecil seperti Dania.

“Tak seronok sebab kita tak dapat main dengan kakak kita. Kita nak balik rumah, tapi Papa dengan Mama tak kasi,” balas Dania. Telinga anak patung beruangnya ditarik-tarik, tanda protes.

Imran mengusap kepala Dania.

“Icha kena duduk sini sampai Icha sihat. Bila Icha sihat, baru Icha boleh main dengan kakak. Icha kena makan, kena dengar cakap doktor,” pujuk Imran apabila wajah Dania sudah kelihatan sedikit mendung.

Dania masih lagi muncung. Jari-jemarinya yang kecil memintal-mintal telinga patung beruang di tangan.

“Kalau Icha dengar cakap Doktor, Doktor bagi Icha hadiah bila Icha dah sihat nanti.”

Mata yang tadinya sudah pudar sinarnya kembali bercahaya. Dania mengangguk laju. Bibir mungilnya mengukir senyum lebar, menampakkan barisan gigi susunya yang kemas tersusun.

“Doktor janji?” soal Dania.

Dania mengangkat jari kelingkingnya, lalu dihalakan kepada Imran. Imran ketawa sebelum jari kelingkingnya berkait dengan jari kecil milik Dania.


KERTAS-kertas A4 yang sudah pun berserakan di lantai dikutip Zara. Dalam hati, dia asyik memarahi dirinya sendiri kerana kecuaiannya. Jam tiga petang mesyuarat bahagian akan diadakan. Sebelum pembentangan dilakukan di hadapan Tuan Irshad, dia perlu membentangkan usulnya kepada pekerja di seksyennya.

“Need some help?”

Zara mendongak sebelum kembali meneruskan kerjanya yang terbantut dek kehadiran mangkuk ayun itu di hadapannya.

Tanpa disuruh, Ryan membongkok, membantu Zara mengumpulkan kertas-kertas yang berada di atas lantai. Sikap Zara terhadapnya sudah dapat diteka.

Setelah kertasnya sudah habis dkutip, Zara menghulurkan tangannya kepada Ryan. Ryan menyembunyikan kertas yang berada di tangannya ke belakang.

Zara tersenyum sinis. Tidak mungkin Ryan akan pernah berubah. Sikapnya masih lagi seperti dahulu. Masih menyakitkan hati!

“Do you think I have time to play this nonsense game with you?” soal Zara sinis.

Kali ini, Ryan pula yang tersenyum. Namun, senyum itu tidak sesinis senyuman Zara.

“At least, ucaplah terima kasih. If not, tak bolehlah nak pulangkan kertas-kertas ni pada Cik Zara,” balas Ryan selamba.

Zara mendengus geram.

“If you wanted playing around with me, why don’t you just help me to staple these papers together?”

Ryan terdiam apabila kertas-kertas yang dipegang Zara dilekapkan ke perutnya. Mujurlah dia segera menyambut. Jika tidak, satu hal lagi dia hendak mengutip kertas-kertas itu semula. Ryan tersenyum sendiri. Just wait and see, Zara, fikirnya sebelum bergerak ke biliknya.

6 comments:

nurizzwo said...

Ryan dh dtg....zarif...imran..ryan..rmainye hero citer ni.nk zara ngn im la..bleh?

ryn said...

nak lagi....
x puas baca la...

ni pendapat tau...
dalam realiti pun x sume yg kita nak akan dapat kan...
dan macam dah jdi kebiasaan dalam citer yg cinta pertama akan bersama...
x semestinya cinta ke2 or ke 3 xde keindahan nya...
xkan la nak zara ngan im....
zarif dah ngan aqilah pulak...
ryan musuh zara pulak n x mustahil kalu ryan yg jdi hero kan...
sumenya terserah pada penulis n kita hanya mmbaca....
tpi jgn buat citer yg tlalu complicated sbb citer akan jdi boring...
biarla citer ini dapat bg pengetahuan n pengajaran kpd org yg mmbaca..
ini pdpt sya jgn marah sya eh...
sory kalu tersalah or tkasar bahasa..

Dylea Lee said...

Nurizzwo - thanks for reading! :) DL pun taktau ending HCT macam mana. Follow the flow jela. hihik! ^^


Baby Mio - thanks for dropping by! insyaAllah :)

Dylea Lee said...

Ryn - alhamdulillah. Thanks Ryn for dropping by! Hihik. First of all DL enjoy reading your comment. Takde yang kasar la Ryn. kritikan + comment semuanya DL terima dengan hati yang terbuka. Thanks again :D ^bear hug^ i'll try my best! :D

abednegotackett said...

TITIAN ARTICLES - TITIAN ARTICLES
TITIAN ARTICLES: TITIAN ARTICLES. TITIAN burnt titanium ARTICLES - TITIAN titanium bars ARTICLES ffxiv titanium nugget - TITIAN ARTICLES. TITIAN ARTICLES. TITIAN ARTICLES. TITIAN ARTICLES. TITIAN samsung galaxy watch 3 titanium ARTICLES. TITIAN titanium hair straightener ARTICLES.

smosmeash said...

ss216 hugo boss zürich,passengerclothingireland,campercanada,guess mexico,hugo boss montreal,hugo boss parfyme,jack wolfskin giacca donna,pumaargentina,hugo boss canada su455