AUTHOR'S WORDS

Assalamualaikum wbt. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.


Note - These stories are not related to anybody. Kalau ada yang sama, tak disengajakan. Hohoho. 100 percent from my thoughts, my imagination. Copy right reserve goes to me. :) Nama dan watak, fictions. I got the photos from Google before I'm using it as my novels' cover. Thank you and credits to the owners of the pictures. :)

21, a daughter, a little sister. And I have a big dream :')

Selamat membaca~ ;)

Wednesday, April 4, 2012

Di Sampingmu [4]



“JEALOUSNYA aku dengan si Sara tu! Dalam banyak-banyak student, Sara jugak yang dia pilih,” ujar Syakilla, mengetap gigi. 

Kelihatan Adelia Qaisara, Hannah, Annur dan Nadhira sedang duduk semeja dengan Hadrami serta rakan-rakannya. Mereka berbual, sambil diselang-selikan dengan gelak ketawa. Zuhair tunduk dan meneruskan kerjanya yang tertangguh. Hatinya sakit.

“Betul apa kau cakap tu, Killa. Menyampah betullah,” tokok Natasha. Dia menjeling-jeling kelompok yang sedang rancak berbual itu.

“Apalah korang ni. Biarlah dia. Semua korang nak kacau. Aku tak nampak pun dia kacau korang,” Faizal yang tekun menulis mula menyampuk. Sakit telinganya mendengar kritikan demi kritikan tentang Adelia Qaisara. Walhal Adelia Qaisara langsung tidak mengganggu mereka. Mahu bercakap pun susah, inikan pula membuat mereka sakit hati.

Syakilla, Maria dan Natasha menjuih bibir.

“Kau cakap senanglah. Bukan kitorang je yang menyampah dengan dia. Semua orang pun sama. Tiba-tiba je rapat dengan si Hadrami tu. Puaslah orang lain cuba dekat-dekat dengan dia, langsung dia tak layan. Tup tup.. rapat dengan Sara. Sakit mata aku!” Maria menyimbah minyak ke api yang sudah pun marak.

“Mesti kau maksudkan diri kau sendiri, kan? Lagi kau cuba interfere, lagilah lelaki tak suka. Berhenti jelah,” celah Shafiz.

“Yang korang nak back up dia sangat tu kenapa?!” suara Syakilla sudah mula tinggi.

Semua yang berada di situ mengerling ke meja mereka, termasuklah Adelia Qaisara dan rakan-rakannya. Mereka kembali meneruskan perbualan setelah beberapa ketika.

“Bukan back up. Diorang cakap benda betul. Aku kawan korang, tapi pedih telinga aku dengar korang cakap benda bukan-bukan,” Azmin meluahkan apa yang terbuku di hati.

“Dahlah! Jom Ria, Sha!” Syakilla bangun, meninggalkan meja tu.

“Hoii! Relakslah! Yang nak marah-marah sangat tu apasal?” Faizal melaung, memanggil mereka. Namun, sedikit pun tidak dihiraukan. Dia berpaling, memandang ke arah meja yang diduduki Adelia Qaisara.

“Kenapa dengan kawan awak tu?” tanya Hadrami, matanya mengikut langkah tiga sekawan itu.

Adelia Qaisara mengangkat bahu. Dia sudah dapat mengagak apa yang berlaku. Dia tunduk.

“Hmm.. nanti petang ni, lepas solat Jumaat, saya hantar awak ke terminal. Okay?” Hadrami yang dapat menebak apa yang terbuku di gadis itu mula menukar arah perbualan mereka. Wajah yang tadinya sedikit keruh kembali tersenyum.

“Tak payahlah. Saya boleh naik teksi je. Tak nak la menyusahkan awak,” jawab Adelia Qaisara, dengan senyuman.

“Sara ni malu. Hantar je, Hadif,” celah Hannah, tergelak. Wajah Adelia Qaisara yang sudah kemerah-merahan itu ditenung dengan sengihan. Laju sahaja tangan Adelia Qaisara singgah di lengan Hannah.

“Tak, tak apa. Saya boleh balik sendiri,” Adelia Qaisara menatap wajah lelaki yang tua dua tahun daripadanya itu.

“Alaa.. saya ikhlas. Lagi pun Hannah, Nadhira dengan Annur pun nak balik jugak. Boleh saya hantar. Saya memang nak balik minggu ni. Lagi bagus kalau awak balik dengan saya,” ujar Hadif tersengih. Bibirnya mengulum senyum.

“Eh.. saya dah beli tiket,” balas Adelia Qaisara. Balik berdua? Biar betul?

“Saya gurau jelah. Kelakarlah awak ni,” Hadrami tergelak.



Adelia Qaisara mengecilkan sedikit biji matanya. Dia ikut tersenyum.


HON kereta yang menjerit-jerit membuatkan Adelia Qaisara berlari-lari anak menuju keluar. Dia hanya membawa beg tangan dan beg sandang sahaja. Annur dan Nadhirah masih berada di dalam. Hannah yang sudah siap duduk di dalam rumah, menunggu Annur dan Nadhira.

“Sekejap, ye? Kawan-kawan saya tengah bersiap,” sapa Adelia Qaisara setelah dia sampai ke Toyota Vios milik Hadrami. Hadrami membuka kaca mata hitamnya.

“Tak apa. Bas awak pukul berapa?” tanya Hadrami lembut.

 “Pukul tiga. Kawan-kawan pukul tiga setengah,” jawab Adelia Qaisara. Dia nampak cantik dengan tudung bawalnya yang berwarna ungu gelap.

“Masuklah. Tak panas ke?” Hadrami menatap wajah gadis itu yang sudah merah dibakar mentari.

“Tak apalah. Tak manis pulak. Nanti apa jiran-jiran kata. Saya tunggu kawan-kawan saya,” Adelia Qaisara tersenyum. 

Hadrami mengangguk.

“Balik nanti siapa jemput awak? Kawan-kawan semua sama terminal dengan awak, kan?”

“Abah saya ambil nanti. Awak janganlah risau,” Adelia Qaisara tersenyum.

“Ha’ah. Sekali. Tempat je lain-lain.”

Beberapa saat kemudian, kelihatan ketiga-tiga gadis itu keluar. Annur mengunci pintu rumah.

“Sorry lambat,” Annur bersuara setelah memboloskan diri ke dalam Toyota Vios kepunyaan Hadrami.

“It’s okay,” jawab Hadrami sambil tersengih. Enjin keretanya berderum meninggalkan kawasan perumahan itu.


“ASSALAMUALAIKUM, abah, Pak Hassan!” sapa Adelia Qaisara gembira. Tangan bapanya disalam penuh hormat. Begitu juga dengan pemandu keluarganya, Pak Hassan.

“Kurusnya anak abah ni!” tegur Tan Sri Salleh setelah menjawab salam anaknya yang satu itu.

Adelia Qaisara tersengih. Dia memboloskan diri ke dalam kereta. Begitu juga dengan bapanya dan Pak Hassan. Mercedes Benz S-Class yang berwarna hitam itu bergerak meninggalkan kawasan terminal  itu.

Tanpa disedari, Zuhair juga turut berada di situ. Terkejut melihat Adelia Qaisara yang baru sahaja menaiki kereta mewah itu. Dia berjalan perlahan menuju ke kawasan menunggu bas. Dia termangu-mangu. Memikirkan kemungkinan yang berlaku. Tadi, dia mendengar Adelia Qaisara memanggil lelaki yang berusia dalam lingkungan separuh abad itu dengan panggilan ‘abah’. Bermakna itu bapanya. Tetapi menurut Adelia Qaisara, ibu dan bapanya sudah meninggal dunia. Zuhair mengeluh. Adakah peluang untuknya lagi?


“MAK!!” jerit Adelia Qaisara sebaik sahaja kakinya menjejaki kawasan dalam rumah itu. Dia berlari ke dapur. Ibunya ada di situ. Tubuh ibunya didakap erat. “Rindunya Sara kat mak. Mak sihat?”

“Emak sihatlah. Anak mak? Dah makan?” soal Puan Sri Fatimah setelah pelukan dileraikan.

“Sihat jugak. Tengah hari tadi je makan. Lapar ni. Abah cakap Emak dah masak, sebab tu Abah tak singgah mana-mana,” jawab anak daranya itu.

“Ha’ah, Imah. Awak pesan suruh bawak anak awak ni balik terus. Tu yang saya bawak dia balik tu,” ujar Tan Sri Salleh. Beg plastik yang berisi buah tembikai dan mangga diletakkan ke meja makan. “Ni, saya beli sebelum jemput Qaisara tadi.”

Mak Jah mencapai beg plastik dan diletakkan ke kabinet. Adelia Qaisara bersalam dengan Mak Jah.

“Hari ni siapa masak? Mak ke Mak Jah?” soal Adelia Qaisara senang.

“Hari ni Mak Sara yang masak. Tak dibaginya Mak Jah sentuh apa pun tadi,” sambut Mak Jah tersenyum. Senang hatinya melihat Adelia Qaisara sudah pulang. Pasti rumah ini tidak sunyi seperti hari-hari sebelumnya. Adelia Qaisara dan Puan Sri Fatimah turut sama tesenyum.

“Qaisara, pergi solat dulu. Lepas solat kita makan,” tegur bapanya.

Adelia Qaisara mengangguk. Kakinya dihayun menuju ke tingkat atas. Pintu biliknya dibuka. Biliknya masih seperti biasa. Cuma cadarnya sudah bertukar rupa. Kali terakhir dia pulang, cadarnya berwarna putih dan berbunga-bunga kecil berwarna merah jambu. Kini, sudah bertukar ke warna merah hati bercorak hitam dan putih. Begnya diletakkan ke katil. Sungguh dia rindu akan keluarganya.

Dia berjalan ke bilik air. Tuala kecil yang tergantung di bidai yang berada di sebelah bilik air dicapai.

Usai sahaja menunaikan solat, Adelia Qaisara turun ke tingkat bawah. Dia terhenti di pintu. Telefon bimbitnya diambil dari dalam beg tangannya. Ada pesanan ringkas dan panggilan tidak dijawab. Dia tersenyum. Laju sahaja dia menekan-nekan punat di badan telefon bimbitnya.

“Sedapnya bau. Laparnya Sara!” Adelia Qaisara duduk bertentangan dengan ibunya. Ibu dan bapanya sudah menunggu. “Mak, tak ajak Pak Hassan dengan Mak Jah ke?”

“Dah. Kejap lagi adalah tu,” jawab ibunya. Adelia Qaisara tidak pernah melupakan Pak Hassan dan Mak Jah.

Mereka mula makan setelah Pak Hassan dan Mak Jah mengambil tempat masing-masing.

No comments: