AUTHOR'S WORDS

Assalamualaikum wbt. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.


Note - These stories are not related to anybody. Kalau ada yang sama, tak disengajakan. Hohoho. 100 percent from my thoughts, my imagination. Copy right reserve goes to me. :) Nama dan watak, fictions. I got the photos from Google before I'm using it as my novels' cover. Thank you and credits to the owners of the pictures. :)

21, a daughter, a little sister. And I have a big dream :')

Selamat membaca~ ;)

Wednesday, June 27, 2012

Kau Irama Di Jiwaku [13]

P/S - Sorry lambat update. I'm so busy with my study till tak ada masa nak bukak blog. Hope you guys like it. Enjoy! :)



Adrian menyelak surat khabar sehelai demi sehelai. Ada berita yang menarik perhatiannya. Adriana yang berada di sebelah disiku.

“Aduh!” Adriana yang sedang menongkat dagu terkejut apabila tangannya di siku.

“Kuat sangat ke?” tanya Adrian.

“Tak adalah. Haaa... kenapa?”

“Bacalah berita ni,” Adrian meletakkan surat khabar di atas meja, di antara dia dan Adriana. Adriana membaca tajuk kecil akhbar itu.

“Vokalis Kepada Kumpulan The Result Dikesan Keluar Bersama Dengan Teman Wanita.” Adriana mengangguk. Bacaannya diteruskan dengan suara yang sederhana kuat. “Vokalis yang bernama Muhammad Adli Syafiq bin Kamaruzzaman itu yang lebih mesra dengan panggilan Lee kelihatan keluar makan bersama kekasihnya. Menurut sumber itu, teman wanitanya adalah seorang anak kepada ahli perniagaan yang masyhur di Malaysia.”

Adriana melihat gambar-gambar yang berada di bawah artikel itu. Macam kenal je, hatinya mula bersuara.

“Whattttt?!!” jeritan Adriana kedengaran nyaring sekali. Dia benar-benar terkejut.

Ibu dan bapanya cuma diam. Mungkin mereka sudah membaca berita itu terlebih dahulu. Beberapa keping gambar itu miliknya dan Adli! Semalam mereka keluar untuk makan. Itulah, cari pasal lagi. Keluarlah dengan artis. Adriana melihat ke arah ibu dan bapanya. Datuk Abdul Aziz dan Datin Maznah makan tanpa sebarang tanda tanya. Adrian meneruskan pembacaannya. 

Adriana menggaru-garu kepala yang tidak gatal. Muncungnya sudah hampir panjang sedepa. Dia mencapai gelas susunya dan mula meneguk susu itu. Mangkuk yang sudah berisi bijirin dengan buah-buahan ditarik rapat kepadanya. Dituangnya pula susu rendah lemak ke dalam mangkuk bijirinnya. Adriana menyudu bijirin campuran itu ke bibir. Kepalanya diketuk-ketuk perlahan. 

‘Bodohnya aku. Abah dengan Ibu tak marah pun.’ Adriana mendongak melihat wajah kedua orang tuanya yang tidak beriak sedikit pun. Ketukan kuat di kepala membuatkan dia tersentak.

“Yana ni kenapa?” soal Adrian kehairanan. Pelik betul perangai adiknya yang satu itu. Boleh pulak ketuk kepala sendiri.

“Abah, Ibu, dah baca ke paper hari ni?” Adriana tidak menghiraukan soalan abangnya. Ibu bapanya menghentikan suapan masing-masing. Matanya tertancap ke wajah mereka silih berganti.

“Berita fasal apa?” tanya Datuk Abdul Aziz.

“Berita fasal Yana dengan Adli la.. Yana mintak..”

“Ohh.. itu. Dah baca,” jawab Datin Maznah tanpa menunggu anak gadisnya menghabiskan kata-kata.

“Aikkkk? Abah dengan Ibu tak marah ke?” tanya Adriana lurus.

“Nak marah buat apa? Esok-esok, Adli tu jugak yang jadi menantu Abah,” jawab Datuk Abdul Aziz. Isterinya tersenyum.

“Menantu? Eee.. kenapa Yana? Dengan Adli? Tak naklah. Kawan je,” balas Adriana sambil mengunyah bijirin kegemaran.

“Hari ni kawan. Esok-esok, siapa yang tahu?” usik Datin Maznah. “Lagipun Ibu tengok, Yana dengan Adli sesuai sangat. Sama cantik, sama padan. Perangai pun dekat nak sama.”

“Eh.. cereal apa ni, Bu? Sedap sangat ni, Yana rasa macam tak pernah makan je jenis ni,” Adriana mula menukar topik. Ibunya tersenyum.

“Laa.. yang hari-hari Yana makan tu la, Koko Krunch. Apa pulak tak pernah makan?”

“Lainnya rasa. Lagi sedap,” Adriana menjawab bersahaja.

“Yelah, sedaplah. Pagi-pagi lagi dah breakfast ‘dengan’ Lee,” celah Adrian.

Dia cepat-cepat bangun apabila melihat genggaman tangan Adriana sudah hampir ke wajahnya. Bibirnya masih mengukir senyuman mengejek. Adriana merengus geram.

“Yana, jangan marah-marah. Nanti kalau muka dah jadi macam king kong, Lee pun dah tak nak. Jenuh la nak cari yang baru,” laung Adrian dari muka pintu.

“King kong tak king konglah. You’re gonna die in my hands!”

Adriana bangun dan mengejar abangnya. Adrian yang perasan akan Adriana di belakangnya berlari masuk ke dalam kereta. Dia cuma memakai selipar. Dia yang tidak sempat memakai kasut menjinjing kasut dan memakai kasutnya di dalam kereta. Adrian duduk di sebelah Datuk Abdul Aziz. Cepat-cepat pemandu mereka, Pak Cik Majid memandu kereta keluar dari kawasan pagar banglo Datuk Abdul Aziz. Adrian sempat menjelirkan lidah ke arah Adriana. Adriana membentak geram.


KHALIF RAYYAN mencampakkan kayu drumnya kasar. Sesak dadanya memikirkan segala kemungkinan yang bakal terjadi. Katil bujangnya menjadi tempat dia menghempaskan tubuh.

“Sabarlah Rayyan,” pujuk abang kembarnya.

“Alif, aku dah lama sabar. Aku dah tak tahan lagi ni. Hari-hari kena bebel, kena marah. Diorang ingat kita dalam dongeng Cinderella ke?” Rayyan menyuarakan rasa tidak puas hati.

Alif diam. Ya, dia tahu kehadirannya dan Rayyan bagaikan satu malapetaka buat keluarga itu. Dia masih boleh bersabar, tidak seperti Rayyan. Dia bimbang kalau-kalau Rayyan akan memukul Anuar sekiranya hal ini berlanjutan. Dia sendiri tidak mengerti akan apakah salah mereka. Mereka tidak pernah meminta wang, pulang lewat malam pun tidak pernah. Sebaliknya, kata-kata kesat yang menemani mimpi malam mereka. Mengapa pak cik dan mak cik mereka tidak marahkan anak mereka sendiri, si Anuar bemulut longkang? Walhal dialah yang sering pulang lewat dan ada kalanya dia mabuk. Nasib baiklah ada Adli, Danial dan Adam. Merekalah tempat Alif dan Rayyan meluahkan masalah. Tiba-tiba Alif teringatkan pelawaan Danial. Adakah peluang itu masih terbuka?

“Rayyan, aku ada cadangan,” Alif melihat ke arah Rayyan.

“Cadangan apa?” soal Rayyan tanpa menukar kedudukan.

“Hari tu, Danial ada ajak kita tinggal dekat rumah dia. Mula-mula aku pun tak nak, tapi dah dia beriya-iya ajak kita tinggal dengan dia, tak sampai hati pulak aku nak tolak. Aku cakap dengan dia, aku nak bincang dengan kau dulu. Dalam tempoh ni, aku rasa baik kita tinggal dengan dia. Bila income kita dah cukup, bolehlah kita sewa rumah sendiri. Buat sementara je kita tinggal dengan dia. Aku pun tak nak menyusahkan dia dengan family dia, tapi kita tak ada cara lain. Aku tak nak kau masuk penjara sebab kau pukul si mulut longkang tu. Kaulah satu-satunya adik yang aku ada,” Alif menyuarakan pendapatnya.

Rayyan duduk di birai katil. Ada benarnya apa yang diperkatakan oleh Alif.

“Trylah call dia,” Rayyan bersuara perlahan.

Alif meraba-raba poket seluarnya. Mengeluarkan telefon bimbitnya.

“Assalamualaikum. Danny, kau ada dekat mana tu?” Alif bertanya setelah Danial menjawab panggilannya.

“Aku kat rumah ni. Adli pun ada kat sini,” Danial bersuara selepas salam Alif dijawabnya. “Korang ada masalah ke?”

“Macam biasalah Danny. Tadi, Rayyan kena lempang. Aku risaulah. Semuanya sebab si Nuar tu letak pil apa benda entah kat dalam bilik kitorang. Diorang ingat, kalau artis tu, mesti jahat ke?”

“Laaa.. apasal dengan si gila tu? So, mana kau tahu dia yang kenakan korang? Alaa.. orang macam diorang mana tahu nak nilai kaca dengan permata.”

“Dia sendiri mengaku. Pil tu semua dia yang punya. Dia nak selamatkan diri dia, dia buatlah macam tu,” Alif bersuara keras.

“Dah, dah. Kemas baju-baju korang. Kejap lagi aku dengan Adli sampai. Kereta buruk tu, korang tinggal je kat rumah tu. Tapi kalau tak nak bawak semua baju pun boleh. Baju aku pun dah banyak kat rumah ni. Tak habis pakai pun,” suara Danial kedengaran serius.
Alif sebak. Rasa terharu, sedih dan berterima kasih mula bercampur-baur, menyusup ke dalam hati.

“Tak menyusahkan kau ke? Family kau?” soal Alif.

“Aku dah lama tanya parents aku. Diorang cakap okey. Diorang lagi suka kalau korang duduk sini. InsyaAllah takkan jadi benda yang sama macam dekat rumah pak cik kau tu. Dah, siap. Tak payah makan. Nanti makan tengah hari kat rumah aku je,” ujar Danial sebelum memutuskan talian.
Nampaknya Danial bersungguh-sungguh ingin membantu mereka. Jarang sekali melihat Danial berkelakuan serius begitu. Rayyan meraut wajah dengan tapak tangan.

“Apa kata Danny?” soal Rayyan. Wajahnya nampak begitu kusut.

“Dia suruh kita bersiap. Kejap lagi dia datang ambil. Bangunlah, siap,” Alif menepuk bahu adiknya.

Beg pakaian yang sederhana besar dikeluarkan dari dalam almari. Baju-baju dan seluarnya dimasukkan ke dalam beg. Rayyan juga turut berbuat begitu. Setelah segalanya selesai dikemas, Alif mengemaskan peralatan gitarnya. Mujurlah cuma ada satu gitar sahaja di rumah itu. Dia turut meletakkan kayu drum Rayyan di dalam beg gitarnya. Buku-buku dan peralatan menulis untuk dibawa ke kelas dimuatkan di dalam satu beg sandang. Alif menyandang gitar dibelakang badannya. Sling bag sentiasa melekat di tubuhnya. Bagaimana dengan beg sandang ni? Alif menggaru kepala. 

Baru sahaja dia ingin mengangkat beg itu, Rayyan terlebih dahulu mencapai beg itu. Bagi The Result, sling bag adalah sesuatu yang harus ada buat semua anggota. Mereka lebih suka menggunakan sling bag berbanding dengan beg sandang. Rayyan turut membawa sling bag dan beg pakaian.

Selesai sahaja mengemas kedengaran bunyi hon kereta. Alif menjenguk ke luar tingkap. Kelihatan Toyota Lexus milik Adli berhenti betul-betul di hadapan pagar rumah itu. Kembar itu berjalan beriringan ke tingkat bawah. Keluarga yang sedang menikmati makan tengah hari itu memandang ke arah mereka.

“Haa.. korang tak nak makan ke? Beg besar-besar ni, nak ke mana?” tegur Encik Hamdan.

“Tak apalah. Kalau setakat tinggalkan sisa, baik tak payah ajak,” Rayyan menyindir. Masakan mereka makan tanpa mengajak Alif dan Rayyan? Mereka meneruskan langkah.

“Korang tak dengar ke apa bapak aku tanya? Korang nak pergi mana?” soal Anuar sinis.

Rayyan senyum mengejek. Keluarga itu langsung tidak dipeduli. Dia berjalan ke pintu. Tiba-tiba dia berhenti pada pasu bunga buatan negara China kesayangan ibu saudaranya itu. Seluruh isi rumah itu diam dan memerhatikan apa yang akan dilakukan Rayyan. Dia mencapai kayu drumnya dari beg Alif.

Satu, dua, tiga! Prangggg! Pasu tembikar itu pecah menyembah lantai. Yang tinggal hanya serpihan kaca yang berselerakan. Mereka yang sedang makan ternganga. Alif ikut serta. Dia yang selama ini diam akhirnya menunjukkan rasa tidak puas hati. Pinggan mangkuk di dalam almari hiasan ruang tamu menjadi sasarannya. Beg gitar ditanggalkan dari tubuh. Laju sahaja tangannya menghayunkan gitar ke almari itu. Biarlah gitar itu hancur, asalkan dia berpuas hati. Segala yang ada di dalam almari itu hancur, berkecai. Alif dan Rayyan bertepuk tangan. Mereka keluar tanpa sepatah kata. Mak cik mereka bingkas bangun dan menuju ke pintu.

“Heyy! Dasar budak kurang ajar. Tak mengenang budi! Berani kau jahanamkan harta benda dalam rumah ni?!!” jerit Puan Suraya bengis.

Alif dan Rayyan berjalan seolah-olah tiada apa yang berlaku. Adli dan Danial yang mendengar misi balas dendam dua kembar itu cuma tersenyum senang. Lexus Adli membelah jalan raya yang sesak, maklumlah waktu itu waktu makan tengah hari.

“Danny, kitorang tumpang rumah kau sampai kitorang ada duit nak sewa rumah nanti. Sekarang memanglah ada duit, tapi rumah yang dekat dengan studio tak ada,” tutur Rayyan setelah tawanya reda.

“Tinggallah dengan aku sampai mana yang korang suka. Aku tak kisah, aku lagi suka. Tinggal terus, lagi bagus. Tak payahlah habiskan duit bayar sewa rumah,” balas Danial yang duduk di sebelah pemandu.

“Yelah Alif, Rayyan. Korang ada lebih dua tahun lagi dalam kos korang tu. Kalau korang tinggal dengan Danial, lagi senang aku nak tolong korang buat revision. Selalunya, just study kat studio. Tak bestlah. Now, boleh study kat rumah aku kalau korang nak,” Adli pula bersuara sambil matanya masih fokus dengan jalan yang kian sesak.

“Koranglah kawan kitorang yang paling baik. Macam abang kitorang pulak,” ujar Alif jujur. “Terima kasih banyak.”
“Tak payahlah nak berterima kasih. Kitorang semua anggap korang macam adik-adik kitorang. Jangan risau. Kalau ada apa-apa masalah, inform je. InsyaAllah kitorang tolong,” Danial pula berkata.
Dua beradik itu diam. Kaku. Perjalanan mereka diiringi gelak ketawa dan suara Danial yang bernyanyi gembira.

No comments: