AUTHOR'S WORDS

Assalamualaikum wbt. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.


Note - These stories are not related to anybody. Kalau ada yang sama, tak disengajakan. Hohoho. 100 percent from my thoughts, my imagination. Copy right reserve goes to me. :) Nama dan watak, fictions. I got the photos from Google before I'm using it as my novels' cover. Thank you and credits to the owners of the pictures. :)

21, a daughter, a little sister. And I have a big dream :')

Selamat membaca~ ;)

Friday, September 28, 2012

Hadirnya Cinta Terindah 9


BAB 9

“IM, kenapa nak pergi tak beritahu Sya? Im diam je, kenapa?”

Pertanyaan daripada Rasya itu membuatkan Imran terdiam. Jam di pergelangan tangan ditenung buat beberapa saat. Dalam masa empat jam lagi, dia akan berlepas ke Philadelphia untuk menyambung pelajarannya ke University of Pennsylvania School of Medicine. Dan baru hari ini dia mengajak Rasya untuk bertemu.

“I have no courage to see you,” balas Imran lemah. Matanya melilau melihat keadaan sekeliling.

Rasya mengerutkan dahi.

“What do you mean? You have no courage? Courage untuk apa? Untuk tinggalkan Sya dekat sini while Im jauh dari Sya, ya? I knew it, Im,” balas Rasya dalam senyuman.

Imran semakin tidak keruan. Bagaimana dia harus berterus-terang dengan Rasya? Adakah Rasya akan menerima apa yang bakal diperkatakannya?

“Bukan, Sya. Sebab lain,” ujar Imran perlahan, tetapi masih mampu ditangkap dek pendengaran Rasya.

“Sebab apa?” soalnya tidak sabar. Dari riak muka Imran, jelas menunjukkan dia ada masalah. Jantung Rasya berdebar kencang. Pasti akan ada sesuatu yang tidak kena.

“Sya.. Im mintak maaf. Im bukan lelaki yang baik untuk Sya,” ujar Imran lambat-lambat. Walaupun dia ingin sekali meluahkan apa yang terbuku di hatinya, dia tidak mahu melukakan perasaan Rasya.

“Im.. are you kidding me? You’re a good guy. A great guy. The greatest,” balas Rasya sambil ketawa perlahan. Namun, jantungnya berdegup semakin kencang.

“No, no. I’m not a good guy. Apa lagi terbaik. Kalau Im baik, Im takkan ada perasaan pada perempuan lain.”

Akhirnya, terluah juga apa yang ingin disampaikan kepada Rasya.

Rasya terdiam. Dia melarikan tangannya ke bawah meja dan diletakkan ke paha. Saat ini, seolah-olah semangatnya sudah hilang. Jari jemari di kedua-dua belah tangannya ditautkan, demi mencari sebuah kekuatan. Ada air jernih yang sudah bertakung di kelopak matanya.

“Sya, Im mintak maaf. I have no choice. Im tak nak lukakan hati Sya, tapi kalau lagi lama Im simpan benda ni, nanti Sya lagi sedih. Im tahu Im kejam. Tapi Im tak sanggup lagi, Sya. Im tak nak Sya sedih. Maafkan Im, Sya,” jelas Imran. Sesak juga dadanya apabila mengucapkan satu demi satu perkataan kepada Rasya. Dia tahu, Rasya pasti sedih. Kasihan Rasya. Tetapi, apa lagi jalan lain yang dia ada? Tiada. Hanya ini saja.

“Siapa dia?”

“Hah?” soalan Rasya membuatkan Imran terkejut.

“Siapa yang dah dapat kalahkan Sya tu?” soal Rasya sambil mengukir senyum. Air matanya mengalir perlahan.

Melihatkan air mata Rasya yang sudah pun membasahi pipinya, Imran semakin serba salah.

“Sya..” panggilnya perlahan.

“No, jangan panggil Sya macam tu. Macam mana Sya nak lepaskan Im kalau Im still panggil Sya macam tu?” soal Rasya ketawa sambil mengesat air matanya dengan belakang tapak tangan.

Kekok benar bunyi tawa Rasya. Tidak seperti selalunya.

“Sya, maafkan Im. Im tak nak Sya sedih. Kalau Sya nak pukul Im, pukullah. At least Sya lega. I have no choice. Ini je caranya. Tak kira siapa pun perempuan yang ada dalam hati Im ni, Sya tetap salah seorang perempuan terbaik yang pernah Im kenal. Sya je yang pernah sayang Im sepenuh hati,” ujar Imran.
Mendengarkan kata-kata Imran, Rasya semakin sedih.

“Kalau Sya je yang pernah sayang Im sepenuh hati, kenapa Im nak berpisah dengan Sya?”

“Sebab.. dia.. dia cinta pertama Im,” balas Imran tersekat-sekat.

Rasya tersenyum tawar. Selama ini, Imran melayannya dengan baik bukan atas dasar cinta. sangkanya, Imran mencintai dirinya. Tetapi tidak. Kenangan-kenangan lalu mula mengusik kotak memorinya. Ya, Imran memang baik. Tidak kira dengan siapa sekali pun. Adakah selamanya ini dia bertepuk sebelah tangan? Jadi, Imran menerimanya kerana terpaksa?

“Sya..”

Rasya mengangkat kepalanya. Dia berdiri. Tangan kanannya dihulurkan kepada Imran. Bibirnya mengukir senyum demi menutup kekecewaan yang melanda.

Imran ikut bangun. Senyum terpaksa Rasya dipandang sepi. Akhirnya dia menyambut huluran tangan Rasya.

“Let’s be friends. Sya rasa, Sya akan lupakan Im dalam masa empat tahun ni. Selamat berjaya, Im,” ujar Rasya tenang. Pegangan tangannya pada Imran dilepaskan.

Imran hanya melihat Rasya yang sudah pun mengatur langkah tanpa sebarang kata. Jauh di sudut hati, dia menyesal kerana telah membuat Rasya kecewa. Tetapi hanya itu sahaja caranya supaya Rasya tidak akan semakin terluka. Dia juga tidak sanggup berdepan dengan Zara lagi. Jika dia masih bersama Rasya, tidakkah dia akan selalu bertemu Zara? Walaupun dia seorang lelaki, cinta yang terlalu kuat mampu membunuhnya dalam diam.


BUNYI pintu bilik yang dihempas kuat mengganggu pembacaan Zara. Dia berpaling melihat ke katil kakaknya. Rasya sudah pun berlari dan menyembamkan mukanya ke katil. Kedengaran bunyi esakan daripada Rasya. Mengapa?

“Akak..” panggil Zara. Novel yang berada di tangan ditutup lalu dia bangun mendekati katil Rasya.
Rasya tidak menjawab. Sebaliknya hanya terus menangis. Tadi bukan main gembira lagi Rasya ketika hendak keluar berjumpa dengan Imran. Sekarang, lain pula jadinya. Agaknya apa yang Abang Imran cakap pada Kak Rasya? Zara mula beteka-teki.

“Zara.. Abang Im, Zara,” ujar Rasya dalam sedunya. Dia sudah pun duduk menghadap adiknya yang satu itu. Matanya merah dan bengkak akibat terlalu lama menangis.

“Take a deep breath, Akak. Lepas tu cerita pada Zara,” ujar Zara, cuba menenangkan Rasya.

“Kami.. kami dah putus,” ujar Rasya.

Semasa dia ingin pulang sewaktu berjumpa dengan Imran tadi, sedaya upaya dia mencuba agar tidak menangis. Keluar sahaja daripada restoran tadi, air matanya terhambur keluar dek kerana terlalu sedih.
Zara menarik nafas panjang. Akhirnya Imran mengambil keputusan itu. Mengapa Imran melakukan ini semua? Kasihan Rasya.

“Dahlah, Kak. Akak jangan sedih, Zara yakin, Allah save the best for you,” ujar Zara sambil memeluk kakaknya. Dalam hati, dia begitu marah dengan Imran. Adakah semuanya kerana dia? Jika benar, tiada sebab untuk dia menerima Imran. Ya, lelaki itu yang telah menyakiti hati kakaknya. Zara mula bertekad. Dalam masa empat tahun akan datang, dia akan memadamkan kenangan yang pernah dilalui bersama Imran.


“ARE you okay?” soal Imran kepada seorang gadis yang lengkap berpakaian sekolah. Dia menangis teresak-esak. Imran menyentuh bahu gadis itu, tetapi tangannya ditepis kasar. Imran menggosok tangannya yang terasa sakit.

“Adik, saya tanya ni. Kenapa duduk menangis kat sini?” soal Imran kepada gadis itu lagi. Keadaan di ruang laluan di hospital itu nampaknya agak lengang. Waktu-waktu begini memang bukan masa melawat. Yang lebih menghairankan Imran, jam sebegini sepatutnya gadis ini berada di sekolah. Rambutnya yang perang kusut masai ditocang dua manakala cermin mata tebalnya melindungi hampir separuh daripada wajahnya.

Imran melutut di hadapan gadis itu bagi memastikan dia tidak apa-apa. Nampaknya tangan gadis itu luka. Lengan bajunya merah dibasahi darah sehingga ke siku. Masih ada serpihan-serpihan kaca kecil yang melekat pada lengan baju yang sudah terkoyak-koyak itu.

“Nurse!” jerit Imran kepada jururawat yang baru melepasi mereka.

“Ya, doktor?” soal jururawat itu kembali. Dia menekup mulutnya apabila melihat tangan gadis itu mengalirkan darah merah yang pekat.

“Bawak dia ke bilik rawatan, sediakan apa yang patut untuk saya rawat dia. Lepas tu call parents dia. Sekejap lagi saya datang,” ujar Imran sebelum bangun.

Imran meraup wajah seraya beristighfar. Kenangan empat tahun lalu itu adalah kali pertama dia berjumpa dengan Zara. Menurutnya, dia dibuli oleh rakan-rakan sekolahnya waktu itu. Tidakkah melampau jika mereka membuli orang sehingga begitu? Sehingga menyebabkan kecederaan?

Sewaktu dia berjumpa dengan Zara itu, dia hanyalah seorang doktor pelatih. Dia bertemu dengan Zara buat beberapa kali tanpa menyedari dia sudah tertarik dengan gadis itu. Dan, yang paling ironi apabila membantu Rasya yang mengalami kemalangan setahun kemudian tanpa mengetahu Rasya adalah kakak Zara. Dia terkejut apabila mengetahui Zara yang dijumpainya bukan Zara yang sekarang. Pada waktu itu, disangkanya Zara mempunyai dwi personaliti. Rupanya tidak. Dia sengaja berkelakuan pelik.

Sejak itu, perasaannya yang hampir terkubur setahun yang lalu kembali mekar. Tetapi Rasya yang salah sangka menganggap kebaikannya adalah kerana dia menyukai Rasya. Sehingga kini, dia hanya menyukai Zara sahaja, bukan orang lain.

Kapal terbang yang dinaiki Imran semakin tinggi membelah awan. Ya Allah, lindungilah cintaku kepada dia. Jika dia bukan untukku, izinkan aku melupakan dia, jauhkanlah hati kami. Amin, doa Imran dalam hati.

DL's Note - Thanks for reading and commenting! Hehehe. Leeya will try the best okeyyy? And hope anda sudi tinggalkan komen lagi. Kalau gaya bahasa tak betul or ada yang tak proper, Leeya terima kritikan anda dengan hati yang terbuka. Ending HCT ni belum ditentukan. Leeya follow the flow je. Hehehe. ^^ Okay, thanks again! Sayang semua! :)

3 comments:

Unknown said...

NAK LG PLEASE...

Dylea Lee said...

Baby Mio - Leeya tak boleh nak post banyak banyak. HEHE. Kalau Leeya update selalu, nanti cepat habis. Thanks Baby Mio, sebab selalu ade for every chapters. :') InsyaAllah, nanti Leeya update ye! :)

nurizzwo said...

Best....kalo im ngn zara msti lagi best ;)